“1 op 2 verkochte woningen moet binnenkort een nieuwbouw zijn”

Century 21 Benelux maakt core business van nieuwbouw

Binnen twee jaar moet de helft van het aanbod van Century 21 Benelux uit nieuwbouw woningen en -appartementen bestaan. Ten laatste in 2018 zullen er zesduizend nieuwbouwpanden in de etalage van de grootste residentiële vastgoedgroep van ons land staan. Dat is opmerkelijk, want daarmee zouden ze het grootste aanbod van nieuwbouwpanden aanbieden. De koerswijziging past in de nieuwe strategie van de vastgoedgroep, die de voorbije maanden een samenwerking opstartte met tientallen projectontwikkelaars en sinds kort al duizend nieuwbouwpanden aanbiedt. Daarvoor heeft Century 21 nu zestig nieuwbouwexperten opgeleid. 

                                                                ***

In 2015 was er in België een daling van 13 procent van de nieuwbouw eengezinswoningen en een daling van 14.9 procent voor nieuwbouwappartementen tegenover 2014. Tegelijk steeg het aantal renovaties met meer dan 4 procent. Het is duidelijk dat de Belg alsmaar minder geneigd is om nieuwbouw te kopen en zo blijft de leeftijd van ons vastgoedpatrimonium stijgen. Een Belgische woning is nu al gemiddeld 52 jaar oud, zowat het oudste van Europa.

Century 21 Benelux wil mee aan de kar trekken om dit te veranderen en zet daarom sterk in op de verkoop van nieuwbouw. Tegen eind 2016 wil de vastgoedgroep duizend nieuwbouwwoningen verkocht hebben. Binnen twee jaar moet dat aantal stijgen naar zesduizend, evenveel als het huidige aanbod van bestaande woningen en appartementen. Eén op de twee verkochte panden binnen de groep zal dan dus nieuwbouw zijn.

Projectontwikkelaars

Het is de start van wat volgens operationeel directeur Isabelle Vermeir de core business van Century 21 Benelux moet worden. Om dat te verwezenlijken zijn nu al tientallen samenwerkingsverbanden afgesloten met verschillende projectontwikkelaars in ons land.

“Heel wat projectontwikkelaars doen de verkoop niet zelf, maar zoeken een partner die hen in heel het land kan bijstaan en kennis van zaken heeft. Daarom hebben we zeer bewust voor deze strategie gekozen en besloten om een deel van onze vastgoedmakelaars intensief om te scholen tot nieuwbouwexperten.”

Isabelle Vermeir, operationeel directeur Century 21 Benelux

Omscholing

Dertig vastgoedkantoren in ons land - oftewel zestig vastgoedmakelaars - zijn tot nu toe door de vastgoedgroep gecertifieerd om nieuwbouw te verkopen. Ze werden de voorbije maanden verplicht een intensieve opleiding te volgen en zijn extern begeleid door een team van architecten, notarissen en fiscalisten. Opmerkelijk: hun certificaat om nieuwbouw te verkopen is geldig voor één jaar. Na dat jaar moet er opnieuw een examen afgelegd worden.

De vastgoedgroep wil bovendien ook de Belg beter informeren over nieuwbouw.

“Nieuwbouw en zeker kopen op plan schrikt velen soms af. De prijs is daarbij een belangrijke factor, maar vaak draait het ook om onwetendheid. Daar spelen we op in door een aantal van onze vastgoedmakelaars fors bij te scholen als het over nieuwbouw gaat. Bovendien vinden mensen vaak ook hun weg niet naar nieuwbouwprojecten, en ook dat zullen we in de komende maanden drastisch proberen te veranderen.”

Isabelle Vermeir, operationeel directeur Century 21 Benelux

Isabelle Vermeir

Operationeel directeur, Century 21

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be