Bol.com opent uitbreiding van fulfilment center in Waalwijk (NL)

Duurzame nieuwbouw net over de grens biedt meer opslagruimte en innovatie

Utrecht, 16 mei 2022 – Bol.com opent vandaag officieel de deuren van de uitbreiding van het bol.com fulfilment center in Waalwijk. Met de opening van het nieuwe aansluitende pand is het totale grondoppervlak van het bol.com fulfilment center verdubbeld naar 100.000 m². Hiermee verwacht bol.com in de toekomst op een duurzame manier te blijven innoveren en groeien, zowel voor klanten als voor verkooppartners. Het bol.com fulfilment center is één van de meest duurzame logistieke gebouwen in Nederland en België, met onder meer een zonnedak van 13.000 zonnepanelen, tal van inpakmachines, kilometers aan lopende band en een enorm shuttlesysteem. ​ 

 Bol.com bestaat sinds 2011 als een online verkoopplatform. Vandaag verkopen al bijna 49.000 Belgische en Nederlandse ondernemers hun artikelen via bol.com. Steeds vaker gebruiken die ondernemers ook de logistieke diensten van het bedrijf, zoals ‘Logistiek via bol.com’. Dat betekent dat bol.com het hele logistieke proces – van voorraadopslag en verzending tot aan klantvragen – voor de verkooppartner verzorgt. En net door deze ontwikkeling is de uitbreiding nodig. ​ 

“In 2017 namen we ons eigen bol.com fulfilment center in Waalwijk in gebruik. De nieuwe uitbreiding hiervan, stelt ons in staat om bij toenemende volumes een goede service te blijven verlenen, zowel aan klanten als aan verkooppartners die via ons verkopen. Een groter grondoppervlakte verhoogt de opslagcapaciteit voor de verkooppartners die hun logistiek aan ons hebben uitbesteed. Voor onze klanten betekent dit dat zij voor een groter deel van het assortiment kunnen rekenen op de bol.com-service, zoals levering op zondag en ’s avonds, of binnen een paar uur nabestelling in huis.” - Vincent Weijers, directeur Logistiek (Chief Operating Officer/COO bij bol.com. 

Groen energiegebruik ​ 

Naast meer ruimte biedt de uitbreiding van het fulfilment center veel innovatie. Het is gebouwd volgens de hoogste BREEAM-certificering (Outstanding), een methode voor het beoordelen van duurzaamheid van bouwprojecten. Het fulfilment center draait op 100 procent groene energie, opgewekt door het zonnedak met 13.000 zonnepanelen op het nieuwe gedeelte en door de windmolens naast het gebouw. Een enorm shuttlesysteem brengt de vele honderden vervoersbakken met voorraadartikelen op het juiste moment naar de juiste orderpicker. De energie die vrijkomt bij het afremmen van de vervoersbakken wordt bovendien opgeslagen en hergebruikt. ​ ​ ​ 

Slim verpakken ​ 

Om zoveel mogelijk bestellingen van klanten op maat te kunnen verpakken, neemt bol.com in de uitbreiding van het fulfilment center 14 nieuwe inpakmachines in gebruik. Het gaat om 5 multi-inpakmachines voor bestellingen die uit meerdere artikelen bestaan en 9 mono-inpakmachines voor bestellingen van één artikel. Met deze nieuwe inpakmachines kan bol.com bijna 10.000 bestellingen per uur verpakken. Ze scannen de afmetingen van één of meerdere artikelen en vouwen hier zo precies mogelijk een kartonnen doos omheen. Zo wordt de lucht in de dozen beperkt, is er minder karton nodig en kunnen er meer pakketjes in een vrachtwagen mee. De multi-inpakmachine, die bol.com sinds vorig jaar gebruikt, is wereldwijd de eerste machine die meerdere artikelen van diverse formaten in één doos op maat kan inpakken. Bijzonder is dat deze machine geschikt is voor bijna het volledige bol.com-assortiment van 41 miljoen artikelen. ​ 

CO2-uitstoot reduceren ​ 

Bol.com wil de CO2-uitstoot per pakket verminderen en de innovaties in de nieuwbouw dragen hier toe bij. Sinds begin 2022 is bol.com klimaatneutraal volgens de Climate Neutral Certification-standaard. ​ 

Samen met het internationale adviesbureau Climate Neutral Group heeft bol.com de CO2-uitstoot van de bedrijfsprocessen – vanaf het moment dat artikelen bij bol.com in een fulfilment center binnenkomen tot de bezorging aan de voordeur van de klant, en alles daar tussenin – in kaart gebracht en reductiedoelen opgesteld volgens de regels en richtlijnen van het Parijsakkoord. De uitstoot die overblijft, compenseert bol.com. Voor de 49.000 verkooppartners compenseert bol.com ook de operationele CO2-uitstoot. 

240.000 m2 vloeroppervlak ​ 

Met het in gebruik nemen van de uitbreiding heeft het bol.com fulfilment center nu een grondoppervlakte van 100.000 m², wat te vergelijken is met 15 voetbalvelden. Met de verdiepingen meegeteld is het totale vloeroppervlak van het fulfilment center bijna 240.000 m². De uitbreiding is ontworpen door architecten- en ingenieursbureau DENC en gerealiseerd door Bouwbedrijf van de Ven uit Veghel. Verantwoordelijk voor de mechanisatie en machinerie zijn onder meer SSI Schäfer en CMC Machinery. CEVA Logistics draagt als gespecialiseerde fulfilmentpartij zorg voor het personeel en de dagelijkse operatie in het bol.com fulfilment center. 


Over bol.com ​ 

In 1999 werd bol.com in Nederland opgericht vanuit een bouwloods in Vianen. Bol.com was de eerste online boekenwinkel van Europa. Ruim 20 jaar later is bol.com één van de grootste online retail-platformen van België en Nederland met een assortiment van ruim 41 miljoen artikelen in tientallen productcategorieën, met focus op non-food. Bol.com wil haar klanten altijd gemak, betrouwbaarheid en keuze bieden, waar en wanneer dan ook. Dat doet het platform samen met bijna 49.000 lokale ondernemers die via bol.com verkopen aan 13 miljoen Nederlandse en Belgische klanten. Bol.com gelooft in de kracht van samenwerken, want alleen samen met verkooppartners kan bol.com haar klanten de beste winkel(ervaring) bieden. Als ‘winkel van ons allemaal’ moet iedereen bij bol.com terecht kunnen. ​ ​ ​ ​ Bol.com wil het elke dag beter doen: van zo zuinig mogelijk verpakken en bezorgen tot het gebruik van 100 procent wind- en zonne-energie in de gebouwen. Samen met een netwerk van leveranciers, verkooppartners, collega’s en miljoenen klanten wil bol.com duurzamer leven makkelijker maken. Met het duurzame assortiment wil bol.com klanten helpen een bewuste keuze te maken en wil het platform de CO2-uitstoot per pakket zoveel mogelijk reduceren. De uitstoot die overblijft, wordt gecompenseerd. Voor de 49.000 verkooppartners die via het platform verkopen, compenseert bol.com ook de operationele uitstoot. Vanaf 2022 is bol.com klimaatneutraal volgens de Climate Neutral Certification-standaard. ​ ​ ​ Bol.com heeft ruim 2.600 medewerkers in dienst, zij werken op het hoofdkantoor in Utrecht, Nederland. Sinds 2012 is bol.com onderdeel van Ahold Delhaize. ​ ​ ​ 

Kijk voor meer informatie & nieuws over bol.com op pers.bol.com. ​ 


Perscontact

Lies Dobbelaere

PR Consultant, Bepublic Group

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be