Bijna 400 Limburgers kochten buitenverblijf in Spanje

Belgische marktleider in Spaans vastgoed opent eerste regionaal infopunt in Limburg

  • Zo’n 390 Limburgers kochten in 2015 een buitenverblijf in Spanje. Dat is ruim 13 procent van alle tweede verblijven die vorig jaar door Belgen in Spanje gekocht werden. De cijfers komen uit een analyse van Azull, de Belgische marktleider in Spaans vastgoed. 
  • “Vooral het betere weer trekt hen aan, net zoals het perspectief om er af en toe te kunnen ontstressen”, zegt Marleen De Vijt van Azull. Volgens de bevraging stelt ruim 80 procent zijn stek meermaals per jaar - en kostenloos - ter beschikking van familie en vrienden. Slechts één op de drie kopers geeft zijn tweede verblijf vrij op de toeristische huurmarkt.
  • De Belgische marktleider in Spaans vastgoed ziet in 2016 nog heel wat meer Limburgers een buitenverblijf in Spanje kopen en opent daarom een eerste regionaal infopunt in het Maaseikse immokantoor Suzanne Louw Vastgoed. 

Waar een buitenverblijf in Spanje vijf jaar geleden nog 185.000 euro kostte, ligt de verkoopprijs er vandaag op 240.000 euro. De tijd van de grote koopjes is dus voorbij in Spanje, maar het schrikt de Limburgers niet af. Vorig jaar kochten bij benadering 390 Limburgers een tweede verblijf in Spanje, blijkt uit een analyse van Azull, de Belgische marktleider in Spaans vastgoed. In totaal gaat het om zo’n 13 procent van alle Belgen die een Spaans buitenverblijf kochten.

"Limburgers zijn levensgenieters, en dan is de link met een Spaans buitenverblijf vlug gelegd. Uit onze bevragingen blijkt dat ze in de eerste plaats een vakantieverblijf kopen voor de zon of om er te kunnen relaxen. Voor heel wat kopers is het uiteraard ook wel een investering, maar dan vooral een investering waar ze in de eerste plaats zelf van kunnen genieten.”

Marleen De Vijt, CEO Azull 

Familie en vrienden  

Ruim de helft van de Limburgers die in Spanje kopen, zijn bedienden (34,5%) of gepensioneerden (22,5%).

"Ze brengen er zelf de winter of de herfst door, en in de zomer laten ze er hun familie of vrienden op vakantie gaan. Ze willen vooral een stuk levenskwaliteit kopen. Voor zichzelf en voor hun naaste omgeving.” 

Suzanne Louw van het gelijkname vastgoedkantoor in Maaseik dat de Limburgse uitvalsbasis van Azull wordt. 

Volgens eerdere bevragingen stelt ruim 80 procent zijn stek meermaals per jaar - en kostenloos - ter beschikking van familie en vrienden. Slechts één op de drie kopers geeft zijn tweede verblijf vrij op de toeristische huurmarkt.

Regionale infopunten  

Verwacht wordt dat in 2016 nog meer Limburgers - en bij uitbreiding Belgen - een tweede verblijf in Spanje zullen kopen. Niet toevallig staan we na de Britten, de Fransen en de Duitsers op de vierde plaats in het lijstje van de grootste kopers in Spanje, luidt het. Precies dat is dan ook de reden waarom Azull, die tot nu toe enkel in Herentals en Spanje gevestigd waren, een intensieve samenwerking aangaat met Suzanne Louw Vastgoed, een immokantoor in Maaseik.  

Donderdag 28 januari nodigen ze alvast alle Limburgers uit op een eerste grote infosessie in Maaseik. Voor Azull is Limburg slechts het eerste regionale infopunt. Bedoeling is dat de marktleider de komende tijd ook elders in Vlaanderen regionale infopunten opent.

 

Ter info: zoek je een Limburgs gezin dat vorig jaar een tweede verblijf in Spanje kocht, laat dan gerust iets weten.

Suzanne Louw

Suzanne Louw Vastgoed

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be