Bijna 1 op 2 millennials verliest zichzelf in administratieve rompslomp

Nieuwe app Roov schept orde in administratieve chaos van de Belg ​ met behulp van Belgische topinvesteerders

  • Meer dan 3 op de 10 Belgen worstelen serieus met hun administratie. Bij millennials ligt dat aantal nog hoger: ruim 4 op de 10 twintigers en dertigers zien het bos door de bomen niet meer als het over hun huishoudelijke kosten gaat. Dat blijkt uit een onderzoek van het gerenommeerde technologisch onderzoekscentrum IMEC bij 395 Belgen, die werd uitgevoerd in opdracht van een aantal Belgische topinvesteerders.
     
  • Door al dat geknoei met paperassen verliest de Belg ongeveer 31 uur per jaar. Naast tijd en energie kost het hem vaak ook nog een smak geld door boetes wegens te laat betaald, edm.

  • Om een antwoord te bieden op al die administratieve rompslomp, werkte Frédéric Vandenhende - oprichter van investeerdersplatform Investr - twee jaar lang samen met co-founders Luc Rombaut (CFO) en Jan De Clerck aan de nieuwe app Roov. Die moet mensen wereldwijd voor het eerst een overzicht geven op al hun persoonlijke documenten, facturen en contracten.

  • Achter de app scharen zich een aantal grote Belgische investeerders, waaronder de Oost-Vlaamse investeerder Anthony De Clerck, CEO van het webhostingbedrijf Combell Jonas Dhaenens, Wim Derkinderen van start-up Rydoo en ondernemer Dieter Aelvoet van AIM Group.

Een derde van alle Vlamingen kon in 2018 onvoldoende of helemaal niet sparen. Dat bleek recent nog uit een grootschalig onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop. Onrechtstreeks houdt het verband met al die huishoudelijke administratie, waar heel wat Belgen letterlijk van wakker liggen en die tot slordigheden - en zelfs extra kosten - leidt. Wat blijkt zo? Drie op de tien Belgen (29%) geeft aan dat ze helemaal géén analyse kunnen maken van hun huishoudelijke kosten. Ze hebben er totaal geen zicht op, met alle gevolgen vandien. En bij jongeren tussen 25 en 35 jaar is het nog erger: 42 procent van de millennials ziet het bos door de administratieve bomen niet.

Eén van de belangrijke redenen hiervoor is dat één op de vier Belgen (24%) zijn huishoudelijke paperassen nog steeds volledig op papier moet beheren, zo stelt de Imec-studie. Als ze het digitaal zouden doen, wat je anno 2019 zeker bij jongeren zou verwachten, zouden ze op jaarbasis tot 31 uren administratieve frustraties besparen.

Het feit dat we zo moeilijk kunnen sparen, is mede het gevolg van de administratieve rompslomp in veel huishoudens. We verliezen garantiebewijzen, betalen facturen te laat, lezen contracten niet na, enz. Als je dat allemaal optelt, zie je dat dit zich in de portefeuille laat voelen. Als je dat weet, is het onwaarschijnlijk dat niemand daar ooit een antwoord op heeft proberen te vinden.”

Frédéric Vandenhende, ontwikkelaar van Roov

Belgische topinvesteerders

Om een antwoord te bieden op één van de grootste frustraties van de Belg, ging Vandenhende, die naam en faam maakte met de vastgoedvergelijkingstool Investr, op zoek naar investeerders. Samen met co-founders Jan De Clerck en Luc Rombaut ging Vandenhende in zee met de Belgische topinvesteerders Anthony De Clerck, IT-ondernemer Jonas Dhaenens, Wim Derkinderen van Rydoo en Dieter Aelvoet van AIM Group. Dankzij deze samenwerking ontwikkelde hij de app Roov: een centraal digitaal platform waar mensen alle administratie levenslang op kunnen verzamelen én beheren. Met andere woorden: je leven lang kan je er je contracten, facturen, edm. op verzamelen. Door ook connectie te maken met je bank, verzekeringskantoor, enz. kan je ook alles vrij makkelijk beheren. Met andere woorden: je kan alles meteen opzoeken, zelfs betalingen rechtstreeks uitvoeren, enz.

Dat er vraag naar is, mag duidelijk zijn: zes op de tien Belgen (58%) geeft letterlijk aan dat ze zitten te wachten op een handige tool die hen een duidelijk overzicht kan geven op hun huishoudelijke kosten en budget.

“Millennials zijn opgegroeid met het idee dat er voor alles een digitale oplossing bestaat. Niet meer dan logisch dus dat we een app ontwikkelen die een antwoord kan bieden op een probleem dat zich meer en meer bij millennials voordoet. Ons doel is dat de app in de toekomst in staat is om te fungeren zoals een bank met betalingsverkeer van financiële verrichtingen en zelfs meer.”

Luc Rombaut, CFO en mede-oprichter Roov

Privacy

De app is in die mate ontwikkelt dat jong én oud met het digitale platform overweg kunnen om hun huishoudelijke administratie te organiseren. Naast de applicatie voor de smartphone is er ook een desktopversie van Roov, zodat gebruikers ook via de computer hun financiële beheer op orde kunnen brengen. Het online platform houdt bovendien rekening met je maandloon en alle mogelijke maandelijkse kosten van jou of je partner. Op die manier berekent de app wat er gedurende een maand gespaard of besteed kan worden.

In de nabije toekomst zullen de gebruikers van Roov zelfs bankverrichtingen kunnen doen met de applicatie. De ontwikkelaars bekijken de mogelijkheden om ook voordelen te halen uit huishoudelijke rekeningen zoals facturen voor gas, elektriciteit of telefoonrekeningen. Door anoniem data te delen met de desbetreffende nichemarkt, krijgt de gebruiker beter aangepaste voorstellen van andere bedrijven. Maar niet onbelangrijk: in het systeem zitten zware privacyinstellingen verwerkt, zodat informatie op geen enkele manier zomaar gedeeld of publiek gemaakt kan worden.

Met de lancering van de bètaversie had ‘Roov’ al 2.000 gebruikers op minder dan twee weken tijd. De start-up begon zopas met een crowdfundingcampagne en zamelde op korte tijd al liefst 42.000 euro in.

Zelf eens testen? Dan kan je een gratis demo downloaden op https://roov.app/

Frédéric Vandenhende

Roov

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be