Beloftevolle Antwerpse start-up haalt 175.000 euro op

Vastgoedplatform Immo IQ helpt eigenaars woning zelf te verkopen, woning gemiddeld binnen drie weken verkocht

Bijna de helft van de Vlamingen verkiest dezer dagen om zijn woning zelf te verkopen. En dat zou eigenaars tot duizenden euro’s meer opleveren. Dat bewijst Immo IQ - een beloftevolle start-up uit Kontich - die inspeelt op die trend. De twee ondernemers uit Antwerpen, Maxime Verhoeven en Alexander Goemans, ontwikkelden een vastgoedplatform waar eigenaars - opvallend veel vijftigplussers - alle nodige hulp kunnen krijgen om hun woning volledig zelf te verkopen, inclusief een onafhankelijke waardeschatting, hulp met documenten, professionele foto’s én marketing. Immo IQ haalt nu maar liefst 175.000 euro op bij zo’n 140 verschillende investeerders en kronen zich daarmee tot de grootste online vastgoedadviseur van ons land. 

Uit statistieken van Immoweb blijkt dat net iets minder dan de helft van alle huizen - tienduizenden elk jaar - verkocht worden door doe-het-zelf verkopers. Dat heeft grotendeels te maken met de opkomst van sociale media en een groeiende digitalisering. Ook de hoge commissielonen van de makelaars - in ons land gemiddeld zo’n 3 procent - spelen een rol.

175.000 euro

En die opkomende trend brengt duidelijk geld op. Zo haalde de beloftevolle Antwerpse start-up Immo IQ - een online vastgoedplatform dat eigenaars helpt met de verkoop van hun woning, zonder makelaar - recent maar liefst 175.000 euro op aan investeringen op bij 140 verschillende investeerders. Dat is meer dan het dubbele dan het duo hoopte op te halen.

“Dit is een mooie kans om aan onze toekomstplannen te werken. Zo willen we alles herinvesteren in sales en marketing om dit jaar alleen al drie keer zoveel klanten aan te trekken. Zo kunnen we nog meer mensen bereiken en hen de kans geven om een belangrijke stap in hun leven - de verkoop van hun woning - te vergemakkelijken.”

 Alexander Goemans, oprichter Immo IQ

De twee oprichters startten drie jaar geleden en merkten op dat het verkopen van een woning heel gestandaardiseerd is. Het bedrijf maakt zich sterk dat door het hele proces grotendeels te digitaliseren, de eigenaar goedkoper af is. Wereldwijd is het model trouwens aan een opmars bezig. In Nederland en Engeland is dit concept al goed ingeburgerd, maar in België is Immo IQ de enige met dit specifieke businessmodel.  

"Het doel is om de administratieve rompslomp rond het verkoopproces zoveel mogelijk te digitaliseren zodat hyper efficiëntie kan bereikt worden ten goede van de portemonnee van de verkoper. Als je een woning hebt met een waarde van 340.000 euro, betaal je ongeveer 10.200 euro aan een makelaar als commissie. Bij ons valt het commissieloon weg waardoor je gemakkelijk 9.000 euro kan besparen.” 

Maxime Verhoeven, oprichter Immo IQ

One-stop-shop

Online krijgt de eigenaar hulp met het invullen van alle nodige documenten én met de marketing van zijn woning. Zo komt er een onafhankelijke expert de marktwaarde van de woning bepalen en een vastgoedfotograaf komt professionele foto’s trekken, die dan verspreid worden op de belangrijkste vastgoedwebsites. De verplichte documenten - zoals een EPC en E-keuring - worden ook door hen in orde gebracht.

“We maken het eigenaars zo makkelijk, comfortabel en goedkoop mogelijk. Maar uiteindelijk is het wel de eigenaar zelf die de controle behoudt en instaat voor de verkoop, zoals geïnteresseerde kopers ontvangen en rondleidingen geven, de onderhandelingen over het bod doen en het kiezen van de toekomstige bewoners.”

Alexander Goemans, oprichter Immo IQ

Vijftigplussers

Zeker nu verkopers meer tijd hebben om uit te zoeken hoe ze het beste hun huis verkopen, krijgt Immo IQ meer aanvragen dan ooit. Het waren vooral de millennials die ze dachten aan te spreken met hun vastgoedplatform. Maar opvallend: het zijn de vijftigplussers die talrijk aanwezig zijn op de online tool. De woningen die ze helpen verkopen, gaan gemiddeld binnen de drie weken de deur uit.

“Onze klanten zijn vooral mensen die al eens een huis verkocht hebben, vaak met een makelaar, en het nu eens op een andere manier willen proberen. Samen met de persoonlijke aanpak die we hanteren, zorgt dit ervoor dat ongeveer 90 procent van de woningen verkocht wordt binnen drie weken tijd wat in veel gevallen toch sneller is dan via een makelaar.” 

Maxime Verhoeven, oprichter Immo IQ 

 

Maxime Verhoeven

Oprichter Immo IQ

Koen Cypers

Communicatie Bereal

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be