Belgen spijkeren massaal hun wijnkennis bij tijdens lockdown

Snelst groeiende online wijnboetiek van Benelux schakelt sommelier van sterrenchefs in om honderden vragen te beantwoorden

  • Wijnverkoop in enkele weken tijd verdubbeld, vooral proeverijboxen en kleine flesjes zijn erg populair
     

  • Liefst helft van de bestellingen is cadeau voor vrienden, familie of collega’s
     

  • Verzamelaars laten wijnkelders stevig aanvullen met o.a. ‘investeringswijnen’

De huidige ‘lockdown light’ blijkt voor vele Vlamingen een uitgelezen kans om hun wijnkennis stevig bij te spijkeren. Bij de Belgische wijnboetiek Vinetiq staat de telefoon en chatdienst dezer dagen roodgloeiend. "We krijgen plots zo’n 300 specifieke vragen per week op ons afgevuurd. Dat gaat van eenvoudige aanbevelingen tot echte detailvragen over o.a. jaargangen, variëteiten en oorsprong", luidt het bij de snelst groeiende online wijnboetiek van de Benelux. "Om alles in goede banen te leiden, hebben we de hulp van onze sommelier ingeschakeld die normaal gezien alleen voor sterrenchefs en de ‘betere’ horeca ter beschikking staat." De grotere interesse is ook duidelijk te zien in de verkoop aan particulieren, die in enkele weken tijd verdubbeld is. Ruim de helft van de klanten bestelt proeverijboxen en kleine flesjes. Daarnaast delen ook velen hun passie met anderen. Liefst één op de twee geeft momenteel wijn cadeau.

Het lange gemis van vrienden en familie maakt heel wat Vlamingen in lockdown-tijden blijkbaar extra vrijgevig. We laten niet alleen bosjes bloemen en pakketjes met chocolade, speelgoed en kleding bezorgen, maar ook wijnen. En daarvoor doen we ook extra moeite. Het is opvallend hoeveel mensen zich dezer dagen verdiepen in wijn, merken ze bij Vinetiq op. Sinds een drietal weken is het aantal specifieke vragen via telefoon, chat en e-mail alvast geëxplodeerd. De wijnspecialisten krijgen er nu al een 300-tal per week te verwerken. En dat zijn er erg veel, want om ze kwaliteitsvol te beantwoorden moet je echt wel je tijd nemen.

“Daarom hebben we ook aan onze topsommelier Sammy De Filette gevraagd om extra ondersteuning te bieden. Normaal gezien is hij bij ons alleen beschikbaar voor sterrenzaken en de ‘betere’ horeca. Hij is een jong talent dat zeer gepassioneerd bezig is met wijn, écht in detail kan gaan en de meest gastronomische selecties kan aanbevelen.”

Johan Stoffels - CEO van Vinetiq

Volgens Sammy krijgt hij momenteel zeer uiteenlopende vragen. Zo willen sommige liefhebbers weten welke wijnen ze het beste bij een specifieke maaltijd kunnen serveren, zogeheten foodpairing-vragen. Vele landgenoten zijn dan ook duidelijk met kookboeken aan de slag gegaan en proberen nieuwe smaakcombinaties uit, o.a. op de barbecue of met seizoensproducten, zoals asperges. Andere geïnteresseerden gaan dan weer helemaal in de diepte en stellen vragen over bijvoorbeeld primaire aroma’s met een niet te hoog alcoholpercentage, subtiele tannines, specifieke oorsprong en de mogelijke meeropbrengst van een aantal wijnen.

“Wat vragen over ‘investeringswijnen’ betreft, zien we dat deze toch vooral gesteld worden door liefhebbers die al over een verzameling wijnen beschikken. Het is een bewuste keuze van ons om niet met de grote bekende namen te werken, maar eerder met opkomende talenten en parels onder de kleinere wijnhuizen. Het is naar dat soort wijnen met een zekere eigenheid dat een aantal verzamelaars vandaag heel erg op zoek is. Wijnen van 40 tot 60 euro die nog baat hebben om tien à vijftien jaar te rusten. Met deze wijnen proberen verzamelaars hun kelder slim aan te vullen. Het voordeel is dat wij de families achter al die kleinere wijnhuizen allemaal bij naam kennen, tot de hond toe die op het domein waakt. Het is alleszins zeer leerrijk om ter afwisseling een tijdlang de eindklant verder te helpen. Het helpt me om nadien de chefs en sommeliers van restaurants en horeca nog beter te adviseren.”

Sammy De Filette, sommelier van Vinetiq

Verdubbeling

Het blijft overigens niet alleen bij vragen stellen. Ook de verkoop van wijnen in de online boetiek is een versnelling hoger geschakeld. De voorbije weken is de omzet bij particulieren bij Vinetiq zelfs verdubbeld in vergelijking met de volumes die in het begin van het jaar zijn verkocht. Opvallend is zeker de piek die de wijnboetiek ziet bij de proeverijboxen, waarbij een mix van flessen wordt aangeboden in één doos. In plaats van zelf te snuisteren tussen de bijna 500 soorten wijnen op de website, kiezen klanten duidelijk voor samengestelde boxen. Terwijl vóór corona deze boxen minder dan 15% van onze verkoop uitmaakten, is dat nu al ruim 75%.

“Vooral ook boxen met kleine flesjes zijn zeer populair gebleken. Dat wijst er voor ons ook op dat er niét massaal gedronken wordt om te drinken, maar dat er met mate wordt genoten. De Belgen zijn altijd al bon-vivants geweest, en dat blijkt nu eens te meer in tijden van lockdown. Daarnaast is het interessant om te zien dat ongeveer de helft van alle bestellingen momenteel cadeaus zijn. Een groot deel daarvan is voor vrienden en familie bestemd. Maar we zien ook dat een aantal werkgevers bestellingen plaatst, om hun medewerkers te danken voor hun geduld en goede werk in moeilijke omstandigheden.”

Johan Stoffels, CEO van Vinetiq

Stil in horeca

De hogere vraag bij particulieren is uiteraard erg positief. Zeker nu de horeca noodgedwongen, maar begrijpelijk dicht is. Die bepaalt normaal gezien het gros van onze omzet. En ondanks de hausse in de webshop blijft de coronacrisis ook een bittere pil voor het jonge bedrijf.

“Toch zitten we ook op dat vlak niet stil. We werkten bijvoorbeeld met een partner een gastronomisch lockdown recept uit met bijhorende wijnen die in een digitale degustatie worden toegelicht. Bij de aankoop van je wijnbox krijg je ook een waardebon om van zodra de deuren van restaurants terug open gaan, ook écht te gaan eten in deze restaurants. Zo houden we klanten en restaurants verbonden en hopen we de horeca te ondersteunen.”

Christy Verhoeven, sommelier van Vinetiq

De zaakvoerders van Vinetiq maken overigens ook zelf wijn in ons land, op het domein ‘Valke Vleug’ in het Antwerpse Puurs. 

 

Noot aan de redactie met bijkomende info, indien gewenst:

Dit zijn momenteel de vijf populairste wijnen bij Vineteq:

 

1. Zweigelt Mayr (Meer info over deze wijn vindt u hier: https://www.vinetiq.eu/nl-be/onze-wijnen/oostenrijk/niederosterreich/ferdinand-mayr-na-als-dann-zweigelt-2018.html)

2. Kaufmann Rheingau Riesling 
(Meer info over deze wijn vindt u hier: https://www.vinetiq.eu/nl-be/onze-wijnen/duitsland/rheingau/kaufmann-rheingau-riesling-dry-organic-2017.html )

3. El Corralon Jimenez Landi SP
(Meer info over deze wijn vindt u hier: https://www.vinetiq.eu/nl-be/onze-wijnen/spanje/sierra-de-gredos/jimenez-landi-el-corralon-vino-de-paraje-65-gar-30-syr-5-cab-2018.html)

4. Norman Hardie – Calcaire
(Meer info over deze wijn vindt u hier:  https://www.vinetiq.eu/nl-be/onze-wijnen/canada/ontario/niagara-peninsula/norman-hardie-winery-calcaire-chardonnay-pinot-gris-riesling-2017.html )

 5. Felix  - Grüner Veltliner
(Meer info over deze wijn vindt u hier: https://www.vinetiq.eu/nl-be/onze-wijnen/oostenrijk/kamptal/weingut-weszeli-felix-gruner-veltliner-2018.html )

Roeline Ham

Woordvoerder, Vinetiq

Joachim Deman

Communicatie, Bereal

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be