Belgen krijgen vakantiewoningen in Spanje steeds moeilijker verhuurd

Regio’s experimenteren met ‘verhuurstop’

Belgen krijgen hun vakantiewoningen in Spanje steeds moeilijker verhuurd. De bezettingsgraad van de vakantiewoningen en -appartementen in Spanje is vorig jaar voor het eerst in vijf jaar gedaald. En dat met meer dan 3 procent, zo stelt de Belgische marktleider in Spaans vastgoed Azull op basis van de officiële marktcijfers. Bovendien blijkt de trend zich ook dit jaar verder te zetten: volgens de laatste cijfers was er in juni 2018 zelfs een daling van 3,8% in de bezettingsgraad ten opzichte dezelfde maand vorig jaar. Het ziet er bovendien naar uit dat het de komende jaren nog moeilijker zal worden, zeker nu bepaalde regio’s beginnen experimenteren met een ‘verhuurstop’.

Terwijl Spanje elk jaar een recordaantal buitenlandse toeristen over de vloer krijgt - in 2017 waren het er bijna 82 miljoen - maakt de huurmarkt van vakantiewoningen en -appartementen voor het eerst in vijf jaar de omgekeerde beweging. De bezettingsgraad daalde er vorig jaar namelijk met meer dan 3 procent. Een trend die zich ook dit jaar blijkt voort te zetten: de laatst beschikbare cijfers van juni 2018 tonen alweer een daling van 3,8 procent in de bezettingsgraad ten opzichte van het jaar daarvoor. “Dat klinkt op het eerste zicht misschien raar, maar eigenlijk is het een logisch gevolg van het succes”, meent Marleen De Vijt, CEO van Azull, de Belgische marktleider in Spaans vastgoed. “Door de populariteit van Spanje als vakantiebestemming stijgt het aanbod aan accommodaties gewoon nòg sneller dan het aantal toeristen.”

En het gaat dan niet alleen over het stijgend aantal buitenlanders - waaronder een pak Belgen - die een tweede verblijf in Spanje kopen en vervolgens hun casa verhuren wanneer ze er niet zijn. Ook de concurrentie van hotels - waar de bezettingsgraad wél steeg - wordt groter, alsook het aanbod van platformen zoals Airbnb. “Dan is het uiteraard logisch dat we van onze Belgische tweedeverblijvers te horen krijgen dat ze steeds moeilijker huurders vinden”, meent De Vijt.

Verhuurstop

Bovendien zijn er sindskort bepaalde Spaanse regio’s waar de lokale besturen de verhuur aan toeristen willen verbieden. In Mallorca is deze zomer zelfs al een soort ‘verhuurstop’ van kracht, zo stelt de Antwerpse CEO. “Voor alle nieuwbouw in Mallorca geldt sinds 1 augustus dat kortetermijnverhuur - dat is minder dan 3 maanden - niet meer mag. En in de hoofdstad, Palma De Mallorca, mag zelfs geen enkel appartement, oud of nieuw, nog verhuurd worden aan toeristen, tenzij je er een specifieke vergunning voor hebt. Die maatregelen werden genomen omdat de prijzen er door het toerisme zodanig gestegen zijn, dat de lokale bevolking het steeds moeilijker heeft om te kunnen huren.”

Enige positieve is misschien nog dat de verhuur van hun vakantiewoning voor heel wat Belgen slechts een bijzaak is. Het gros van de Belgen koopt z’n tweede verblijf in eerste instantie nog steeds om er zelf van te genieten en om aan familieleden ter beschikking te stellen. “Al blijft het natuurlijk mooi meegenomen om hun tweede verblijf een paar weken te kunnen verhuren, wanneer het dan toch even leeg staat”, stelt De Vijt. “Maar de periode dat het vooral investeerders waren die voor het geld kwamen, is al even voorbij, omdat de echte ‘koopjes’ bijna niet meer te vinden zijn.”  

Zo wordt er af en toe ook nog uitgepakt met rendementen boven de 7 procent, maar dat is zonder belastingen en kosten gerekend. In werkelijkheid hou je op het einde van de rit eerder rond de 2 procent over, waarschuwt de Belgische marktleider in Spaans vastgoed.

Marleen De Vijt

Managing partner, Azull

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be