Belg kocht vorig jaar 800 nieuwbouw woningen in Spanje

Spaanse vastgoedsector komt in ons land peilen naar bouwwensen van de Vlaming

Een dozijn Spaanse vastgoedspelers bezocht de voorbije dagen ons land om kennis te maken met de Vlaming en zijn “bouwwensen”. Dat is geen toeval, want vorig jaar bouwden of kochten bijna 800 Belgen - grotendeels Vlamingen - een splinternieuwe vakantiewoning in Spanje, die in de verste verte niet meer lijkt op de typisch Spaanse casa. En daarin verschillen we meer dan ooit van alle andere Europeanen, die vaak nog altijd kiezen voor die typische Spaanse woningen.

De Vlaming en zijn baksteen, het is en blijft een merkwaardig fenomeen. Zeker nu blijkt dat we niet alleen in eigen land graag bouwen naar onze eigen smaak en goesting, maar dat we het ook niet kunnen laten om onze eigen baksteen in het buitenland neer te zetten. De Vlaming doet de vraag naar moderne nieuwbouw woningen en -appartementen in Spanje danig stijgen dat de typische Spaanse casa langzaam maar zeker verdrongen wordt.

De cijfers van de Spaanse registratiekantoren liegen er niet om: vorig jaar bouwden of kochten maar liefst 795 Belgen een nieuwbouw woning in Spanje. Dat komt neer op een kwart van de Belgen die vorig jaar een tweede verblijf in Spanje kochten. En opvallend: het blijkt vooral de Vlaming die verzot is op die strakke, moderne bouwstijl.

“In Spanje zien we het heel duidelijk: geen enkele ander Europees volk kiest er zo resoluut voor nieuwbouw als de Vlaming. Niet alleen in eigen land, maar ook in Spanje viert onze nieuwbouwverslaving bot. En wat vooral opvalt, is dat we ook in het buitenland voor onze eigen smaak blijven gaan. De Vlaming moet weinig weten van die typische Spaanse bouwstijl.” Marleen De Vijt, CEO van Azull

De Spaanse vastgoedwereld weet intussen maar al te goed dat ze hun bouwgewoontes moeten aanpassen aan die van de Vlamingen. En dat doen ze ook meer en meer, want al jarenlang is ons land één van de vijf grootste spelers op de Spaanse vastgoedmarkt. Vorig jaar kochten zo meer dan 3200 Belgen een tweede verblijf in Spanje, en dit jaar worden er dat allicht nog 600 meer.

Grote ramen en een open keuken

Om zo goed mogelijk aan de bouwwensen van de Belgen - en dan vooral die van de Vlamingen - te voldoen, vlogen de voorbije dagen een dozijn vastgoedontwikkelaars speciaal naar ons land over. Opzet: de typische Vlaamse bouwwensen nog beter leren kennen. Want terwijl zelfs de grootste Spaanse vastgoedspelers tot voor kort vooral de idyllisch Spaanse casa gewoon waren, moet het nu almaar vaker strak en modern.

“Een echt Spaanse woning heeft kleine ramen, uiteraard om zo weinig mogelijk warmte binnen te laten. Maar de Vlaming, die wil juist wél grote ramen, én airco. Hetzelfde met de keuken: in Spanje wordt een gesloten keuken als een pluspunt gezien, maar Vlamingen willen steeds vaker een open keuken met een kookeiland. Daarnaast is de Vlaming ook veel meer op zijn privacy gesteld en zal hij vaak ommuurde villa’s met minimale inkijk willen. Het zijn dat soort zaken waar de sector in Spanje zich meer en meer aan aanpast.” Marleen De Vijt, CEO Azull

Las Colinas, eigenaar van een exclusieve golfclub en diverse gronden in de buurt van Alicante, was alvast één van de Spaanse vastgoedspelers die het voorbije weekend naar Antwerpen afzakte. Ze zijn zich gaandeweg meer en meer op de Belgische markt gaan richten: 70 procent van hun kopers zijn namelijk Belgen.

“Als Spaanse vastgoedspeler kun je de Belgische markt nog maar moeilijk negeren. De cijfers bewijzen jaar na jaar dat de Belgen, en dan vooral de Vlamingen, het meeste nieuwbouw kopen in Spanje, dus kan je niet anders dan naar Vlaanderen afzakken om te luisteren naar hun wensen...” Francisco Moreno Pérez, Sales and Technical Director van Las Colinas

 

Marleen De Vijt

Managing partner, Azull

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be