Belg gaat almaar meer met openbaar vervoer shoppen

Group Hugo Ceusters-SCMS onderzoekt impact van mobiliteit op winkelgedrag

  • Aantal shoppers dat met het openbaar vervoer gaat winkelen, zit in de lift: 17,5 procent het voorbije jaar tegenover 13,5 procent in 2013.
  • 66,9 procent gebruikt nog altijd de auto om naar het shoppingcenter te gaan.
  • Wie met de auto gaat shoppen, geeft bijna dubbel zoveel uit als wie met het openbaar vervoer gaat.
  • Wegenwerken vlakbij winkelcomplex of aan de toegangswegen leiden gemiddeld tot 10,8 procent minder bezoekers.

Toenemende mobiliteits- en fileproblemen hebben een almaar grotere impact op het shoppinggedrag van de Belg. Niet toevallig zit het aantal Belgen dat met het openbaar vervoer gaat shoppen dan ook lichtjes in de lift. 17,5 procent kwam zo vorig jaar met tram, trein of bus, tegenover 13,5 procent in 2013. Al gaat nog altijd twee derde van de Belgen met de auto shoppen. En die laatste spendeert nu eenmaal nog altijd een stuk meer dan de consument die met het openbaar vervoer gaat winkelen. Dat blijkt uit onderzoek van Group Hugo Ceusters-SCMS, de grootste onafhankelijke beheerder van shoppingcenters in ons land.

                                                   ***

Het onderzoek, dat werd uitgevoerd naar aanleiding van de internationale vastgoed- en retailbeurs Mapic die deze week in Cannes plaatsvindt, is gebaseerd op een analyse van acht shoppingcentra in ons land en een bevraging bij 13.298 Belgen. De resultaten zijn opmerkelijk, zeker wanneer het verband wordt gelegd met de toenemende winkelleegstand. Zo wordt duidelijk dat de leegstand van heel wat winkels niet alleen te wijten is aan de opmars van e-commerce, ook het mobiliteitsbeleid speelt een niet te onderschatten rol.

Het onderzoek van Group Hugo Ceusters-SCMS maakt duidelijk dat Koning Auto nog altijd op de troon zit bij de shoppende Belg. Twee derde van de shoppers (66,9%) neemt zo de wagen voor de rit naar het winkelcentrum. Toch zit ook het aantal shoppers dat met het openbaar vervoer komt in de lift. 17,5 procent pendelde zo vorig jaar met trein, tram of bus, oftewel een stijging van 4 procent tegenover 2013. De rest gaat te voet (10,8%) winkelen, of neemt de fiets (4,8%).

Automobilist spendeert meer

“De stijging is vooral te danken aan de jonge generatie shoppers en – in mindere mate – aan de zestigplussers. En dat percentage zal nog toenemen. Vandaag zien we echter dat vooral dertigers en veertigers nog altijd massaal voor de auto kiezen, hoewel ze doorgaans geen grote afstanden moeten afleggen.”

Axel Ceusters, commercieel manager bij Group Hugo Ceusters-SCMS

62,7 procent van de shoppers woont binnen een straal van 10 kilometer rond het shoppingcenter, 36,7 procent zelfs op maximum 5 kilometer.

“Dat velen nog altijd de auto boven het openbaar vervoer kiezen, heeft allicht te maken met het feit dat shoppen met de wagen nu eenmaal makkelijker is als je gepakt en gezakt bent. Maar hoe beter we het openbaar vervoer afstemmen op het hele winkelgebeuren, hoe meer het gebruik van trein, tram en bus nog zal toenemen. Al is het eveneens fout om te denken dat je de wagen volledig uit de winkelcentra kan bannen.”  

Axel Ceusters

Opmerkelijke vaststelling is echter dat wie met de auto gaat shoppen vaak meer uitgeeft dan wie te voet, met de fiets of het openbaar vervoer gaat. Per wagen wordt er gemiddeld 110 euro per bezoek aan het shoppingcenter gespendeerd. Wie met het openbaar vervoer komt, besteedt bijna de helft, of ‘slechts’ 62 euro. Bij (brom)fietsers gaat het om 61 euro en bij voetgangers om 48 euro.

Wegenwerken houden shopper thuis  

Bereikbaarheid en parkeergelegenheid zijn volgens het onderzoek twee belangrijke pijlers voor het hele winkelgebeuren. Wegenwerken blijken zo hoe langer hoe meer een spelbreker te zijn voor ons shoppinglandschap. Meer concreet: werken in de nabijheid van een winkelcomplex of aan de toegangswegen leiden gemiddeld tot 10,8 procent minder bezoekers. Uit drie praktijkvoorbeelden die de vastgoedgroep onderzocht, blijkt in het slechtst geval zelfs bijna een vijfde van de bezoekers af te haken omwille van wegenwerken.

En dan zijn er nog de parkeerproblemen, die shoppers eveneens doen afhaken. Betalend parkeren of niet, dat lijkt een factor te zijn die tot nu toe mogelijk nog onderschat wordt. Uit het onderzoek blijkt alvast het volgende: indien de parking op een shoppingcenter ooit betalend zou worden, dan beweert ruim 56 procent van de bezoekers heel wat minder te zullen komen.

“Dat wijst er nog maar eens op dat het mobiliteitsbeleid echt een impact kan hebben op het winkelgebeuren en dus ook op de leegstand. Enkele verstandige mobiliteitsaanpassingen, zoals bijvoorbeeld aandacht voor ondergronds parkeren of het eerste uur parkeren gratis maken, kan de lokale handelaars al heel wat meer zuurstof geven.”

Axel Ceusters

Belg-gaat-almaar-meer-met-openbaar-vervoer-shoppen.pdf

PDF - 153 Kb

Wijnegem-Shopping-Center-1.jpg

JPG - 10 Mb

Axel Ceusters

Commercial Manager, Group Hugo Ceusters-SCMS

Hans Van Laer

Marketing manager - head of research, Group Hugo Ceusters-SCMS

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be