Amper drie procent Belgische huizenjagers ziet volledig af van aankoop Spaanse casa

Belg ziet woning aan ‘Costa Belgica’ steeds vaker als hoofdverblijfplaats

Spanje heeft vandaag zijn grenzen geopend: goed nieuws voor de tienduizenden Belgen die er een tweede verblijf hebben. Ook de Belgische huizenjagers die er vlak voor corona een Spaanse casa zochten, blijken niet te veel schrik te hebben om hun zoektocht verder te zetten. Amper drie procent van de potentiële kopers ziet volledig af van zijn aankoop in Spanje. Dat blijkt uit een representatieve marktbevraging van Azull, de Belgische marktleider in Spaans vastgoed. Een kwart van die huizenjagers verwacht dat de prijzen met meer dan 10 procent zullen dalen. Een illusie, zo waarschuwen ze bij Azull, want voorlopig is er nog geen significant effect op de prijzen te zien. Ook opvallend: één op de vier (27%) kopers geeft in deze post-coronatijden aan van zijn Spaanse casa zijn hoofdverblijfplaats te willen maken.

Spanje zet z’n grenzen weer open: sinds 21 juni middernacht mogen toeristen uit de Schengenzone terug het land binnen. Goed nieuws dus voor de tienduizenden Belgen met een tweede verblijf aan de Spaanse costa’s, een groep die bovendien steeds groter wordt. Zo kochten de voorbije vijf jaren gemiddeld 3.558 Belgen per jaar een woning in Spanje.

Dit jaar zullen dat er waarschijnlijk wat minder zijn, al is het maar omdat het drie maanden lang niet mogelijk was om woningen in Spanje te gaan bezoeken. Maar, wat blijkt: vandaag ziet slechts 3 procent van de potentiële Belgische kopers volledig af van zijn aankoop. Eén op de vijf (20%) stelt zijn plannen wel eventjes uit, maar vier op de tien (38%) zet zijn zoektocht gewoon verder zoals voorheen. Dat stelt marktleider Azull, die ruim 210 Belgen bevroeg, een aanzienlijk deel van de Belgen die dit jaar vastgoed in Spanje kopen.

“Het spreekt voor zich dat de verkopen de voorbije maanden zo goed als volledig stilgevallen zijn. Enkel de dossiers die al zo goed als rond waren voor de lockdown, zijn nog verder afgewerkt. Maar het ziet er nu naar uit dat daarmee voorlopig enkel de pauzeknop is ingedrukt. Vier op de tien potentiële kopers wil op dit moment toch verder zoeken zoals voorheen. De rest wacht even, en slechts een kleine minderheid haakt af. Met andere woorden: corona of niet, de Spaanse baksteen blijft gegeerd.” Marleen De Vijt, CEO van Azull

Belg verwacht ‘koopjes’

Die populariteit heeft mogelijk ook te maken met de hoge verwachtingen van heel wat Belgische huizenjagers. Bijna acht op de tien (77%) potentiële kopers verwacht dat de prijzen zullen dalen. Een kwart (28%) denkt daarbij zelfs dat de prijsdaling groter dan 10 procent zal zijn.

“Maar diegenen die denken dat ze nu koopjes gaan kunnen doen in Spanje - zoals na de crisis van 2008 - zullen met lege handen terugkeren. Er kan op termijn zeker een effect op de prijzen zijn, maar het is nu nog koffiedik kijken. Op dit moment is dat effect in ieder geval zeer beperkt. De Spaanse vastgoedmarkt heeft zijn les al geleerd na 2008, de sector is nu veel voorzichtiger geworden.” Marleen De Vijt, CEO van Azull

Hoofdverblijfplaats

Wie zijn dan precies al die Belgen die nu op zoek gaan naar een tweede verblijf in Spanje? De meerderheid, zo’n 65 procent, is ouder dan 55 jaar en één op de drie (31%) is gepensioneerd. En opvallend: anders dan tot voor kort, geeft maar liefst één op de vier (27%) aan dat ze van hun Spaanse woning hun hoofdverblijfplaats willen maken. Een bijna even grote groep, zo’n 24 procent, koopt die casa vooral om er te kunnen overwinteren. 

“Pakweg vijf jaar geleden kochten de meeste Belgen iets in Spanje om er af en toe naartoe te gaan. Slechts een enkeling kocht iets om er zijn hoofdverblijfplaats van te maken. Maar nu is die groep beduidend groter geworden. Misschien heeft de coronacrisis mensen op dat vlak nog meer aan het denken gezet? Je ziet trouwens dat het ook steeds vaker mensen zijn met een job die ze vanop afstand kunnen uitvoeren. Accountants of consultants bijvoorbeeld, die dan vanuit Spanje werken voor hun Belgische klanten.” Marleen De Vijt, CEO van Azull

Niet toevallig kiest de Belg meer dan ooit voor Spaans vastgoed omwille van de levenskwaliteit (59%). Nog meer dan enkel voor de zon (16%), of als pure investering (11%). 

Marleen De Vijt

CEO, Azull

Joachim Deman

Communicatie, Bereal

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be