65% van de Belgen ziet bakstenen als “uitstekende” belegging

Imago van merendeel vastgoedprofessionals blijft echter ondermaats

  • 52% van de Belgen zegt vertrouwen te hebben in de vastgoedmarkt.

  • 65% ziet vastgoed zelfs als een “uitstekende” belegging.

  • Daartegenover staat het imago van heel wat vastgoedprofessionals: dat scoort in heel wat gevallen nog niet goed genoeg.

  • Notarissen genieten het meest vertrouwen bij de Belg (55%). Het imago van de makelaars boekt fors vooruitgang, maar bengelt nog altijd onderaan in de top-10 van vastgoedberoepen.

 

De baksteen in de maag van de Belg blijkt alleen maar groter te worden. Ruim de helft (52%) zegt met het nodige vertrouwen naar de Belgische vastgoedmarkt te kijken, wat een stijging van 11 procent is tegenover 2016. 65 procent noemt het zelfs een “uitstekende belegging”. En ook dat is bijna 10 procent meer dan in 2016. In contrast daarmee staat het imago van heel wat vastgoedprofessionals, dat blijft worstelen met de clichés die al jarenlang meegaan. Van alle vastgoedprofessionals genieten notarissen nog het meeste vertrouwen. De reputatie van de vastgoedmakelaars scoort in het algemeen nog onvoldoende, al wordt er flink vooruitgang geboekt. Dat alles blijkt uit nieuwe cijfers van de Real Estate Trust Barometer, een jaarlijks onderzoek bij 1.500 Belgen van marktonderzoeksbureau WES en communicatiebureau Bereal, gespecialiseerd in wonen en vastgoed.

                                                                      ***

De Belg die een recordbedrag aan spaargeld aan de kant heeft staan, is al langer verzot op bakstenen. En dat is er intussen zéker niet minder op geworden. Van geruchten over een zogeheten overgewaardeerde markt, stijgende rentevoeten, of andere veelbesproken verhalen over de sector en de markt trekt hij zich weinig aan. Integendeel, 52 procent zegt met het nodige vertrouwen naar de vastgoedmarkt te kijken. In 2016 was dat “nog maar” 41 procent. Vandaag stelt zelfs bijna 39 procent van de Belgen “erg veel” vertrouwen in onze vastgoedmarkt te hebben. En ook dat is een stijging tegenover 2016 toen nog 28 procent zo’n torenhoog vertrouwen uitsprak.

“Het onderzoek maakt duidelijk dat de Belg meer dan ooit vastgoed-minded is. Al jarenlang wordt vastgoed gezien als iets dat zekerheid biedt en waardevast is. En dat is iets dat de Belg ontzettend blijft aantrekken, ook als belegging. Precies daarom is hij ook constant op zoek naar experten - en veel minder naar verkopers - die hem kunnen helpen om risico’s te minimaliseren en zekerheid te bieden.”

Pascal Steeland, WES Research & Strategy

Vastgoed als belegging piekt

Liefst 65 procent van de Belgen geeft in de Real Estate Trust Barometer aan  vastgoed een “uitstekende” belegging te vinden. En dan doen vooral de klassiekers het goed: respectievelijk 61 en 57 procent van de bevraagde Belgen ziet huizen en appartementen als meest interessante investering. Bestaande woningen (60%) blijven voorlopig nog altijd iets populairder dan nieuwbouw (43%).

Wat bovendien ook opvalt, is het almaar stijgende vertrouwen in garages als investering: van 34 procent in 2016 naar 42 procent in 2017. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de perceptie dat garages weinig onderhoud en weinig extra kosten met zich meebrengen. Bovendien hebben heel wat grote parkeerbedrijven deze markt verder ontwikkeld en zo de interesse bij investeerders aangezwengeld.

Meest vertrouwen in meneer notaris

WES en Bereal polsen elk jaar ook naar het vertrouwen van de Belg in de verschillende vastgoedberoepen. De cijfers zeggen niets over de activiteiten van die spelers, maar wel over de perceptie die er bij het gros van de Belgen over hen leeft. En op dat vlak blijft het clichébeeld dat al jarenlang meegaat de hele sector parten spelen. Zeker voor een aantal specifieke vastgoedsectoren blijft er werk aan de winkel.

In 2016 genoten de architecten nog het meeste vertrouwen van alle vastgoedberoepen, maar die plaats is intussen ingenomen door de notarissen. Louter afgaand op de perceptie die over een bepaalde beroepsgroep leeft, zegt 55 procent van de Belgen dus redelijk tot veel vertrouwen te hebben in de notarissen. Wat de architecten betreft, is dat bij 53 procent van de Belgen het geval. De landmeter staat op de derde plaats, met 51 procent.

Het imago van de vastgoedmakelaars is nog altijd niet goed genoeg, al wordt er vooruitgang geboekt. In 2016 zei 24,4 procent een vertrouwensvol beeld te hebben over de makelaars, los van het feit of men er al dan niet mee had samengewerkt. In 2017 is dat positieve beeld gestegen tot 31 procent. Achterliggende factoren die het imago in het algemeen verbeterd hebben, zijn de verhouding prijs-kwaliteit, het succes waarmee makelaars vastgoed verkopen, en de mate waarin hun advies als bruikbaar wordt bestempeld.

Terecht of niet, de hele vastgoedsector worstelt al jaren met een moeilijk imago. Perceptie verander je niet zomaar, je moet er constant aan blijven werken. Maar wat opmerkelijk is, is dat bepaalde beroepsgroepen - zoals bv. de makelaars - er wel op vooruitgaan in ons imago-onderzoek. Expertise delen, je verhaal vertellen op een onderbouwde deskundige manier, en de geïnteresseerde Belg blijven informeren draagt daar dus wel degelijk toe bij.”  

Dajo Hermans, Bereal

Imagoprobleem bij projectontwikkelaars

Buitenbeentje in het hele imago-onderzoek zijn de projectontwikkelaars, waar het vertrouwen statistisch gezien “niet significant” gestegen is en uitkomt op 34,5 procent. Bijna 60 procent van de Belgen klaagt over de prijs/kwaliteitsverhouding van de bouwpromotoren en stelt het gebrek aan vakkennis geregeld in vraag.

“De bevraging is uitgevoerd voor het uitbreken van de hele Antwerpse vastgoedsaga. Maar ook zonder dit soort nieuws kampen projectontwikkelaars al jarenlang met een moeilijk imago. Dat beseft de sector zelf zeer goed. Verschillende spelers proberen het tij te keren en gaan voor geloofwaardigheid en expertise. Maar één negatief verhaal of een project dat op protest stuit, volstaat soms al om dat sectorimago opnieuw onderuit te halen. Zeker omdat het vaak over miljoenenprojecten gaat in de achtertuin van de Belg. Precies daarom is het zo belangrijk dat ze hun expertise zoveel mogelijk delen en zo open mogelijk zijn.”

Dajo Hermans (Bereal) en Pascal Steeland (WES Research & Strategy)

De Real Estate Trust Barometer is een representatief onderzoek, waarbij jaarlijks gepeild wordt naar het imago van de vastgoedsector en naar het vertrouwen van de Belgen in de markt. Bereal, een communicatiebureau gespecialiseerd in vastgoed, en WES, een marktonderzoeks- en adviesbureau, ondervroegen zo vorig jaar een representatief staal van 1.500 Belgen, verspreid over heel het land.
 

In de bijlage hieronder vind je meer cijfers en info mbt. de Real Estate Trust Barometer.

Real Estate Trust Barometer 2018 N.pdf

PDF - 7.6 Mb

Dajo Hermans

Managing Director Bereal

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be