Dieselangst zorgt voor onverkochte stock auto’s van 805,2 miljoen euro

Belgische handelaars bieden tweedehandsauto’s noodgedwongen aan in andere Europese landen

Bijna 30% van de tweedehandswagens die momenteel te koop staan in ons land wachten al meer dan vier maanden op een nieuwe eigenaar. Goed voor een onverkochte stock met een totale marktwaarde van 805,2 miljoen euro. Dat blijkt uit onderzoek van Gocar DATA, de specialist in data-analyse van de automarkt. Vier maanden is behoorlijk lang, zeker als je weet dat een handelaar doorgaans verwacht dat een wagen na maximum twee maanden is verkocht. Intussen lopen de kosten om ze in stock te houden zo hoog op - tot 840 euro per wagen - dat steeds meer handelaars noodgedwongen naar andere Europese markten kijken. Om die reden gaat Gocar DATA een samenwerking aan met CarsOnTheWeb, de internationale online veilingwebsite voor de autohandel.

 

Belgische autodealers hebben dezer dagen grote moeite om hun stock aan tweedehandswagens onder controle te houden. Uit een analyse van Gocar DATA blijkt dat momenteel 34.192 voertuigen (29,2%) al vier maanden te koop staan. Liefst twee op de drie online autohandelaars hebben zulke exemplaren in stock. Als je weet dat een handelaar als doel stelt om een tweedehandsvoertuig in minder dan twee maanden te verkopen, dan is een periode van vier maanden behoorlijk lang. Bovendien gaat het om een verzameling wagens met een totale marktwaarde van ruim 805,2 miljoen euro.

“Vooral dieselwagens raken momenteel moeilijker van de hand. Hoewel België lange tijd hét dieselland bij uitstek was, hebben Belgen zogeheten ‘dieselangst’ gekregen en kijken ze momenteel vooral naar andere aandrijfsystemen, zoals benzine of LPG. Die angst komt voort uit een misvatting. Heel wat bestuurders denken dat ze met een tweedehandsdiesel de stad niet meer mogen binnenrijden. Nochtans zijn er vele jonge dieselvoertuigen op de tweedehandsmarkt, waarmee je nog perfect de lage emissiezones (LEZ) mag betreden.”

Derek d’Ursel, oprichter Gocar DATA

2.840 euro verlies per wagen

De tweedehandsdiesels die lange tijd in stock blijven kosten de handelaars intussen handenvol geld. Zo is in één jaar tijd de waarde van eenzelfde dieselwagen met 11% gedaald - of gemakkelijk 2.000 euro.

“Daarnaast kost het al gauw zeven euro per dag - of 840 euro voor vier maanden - om één zo’n dieselwagen te onderhouden en te stockeren. Bovendien neemt de diesel op de parking letterlijk de plaats in van pakweg een benzine, die momenteel misschien sneller verkocht raakt. Handelaars kijken daarom steeds vaker naar de buitenlandse markt om er hun diesels sneller kwijt te raken.”

Marc Gros, analist Gocar DATA

Uit een analyse van CarsOnTheWeb - de internationale online veilingwebsite voor de autohandel - blijkt dat vooral Midden- en Oost-Europa, Spanje en Portugal populaire markten zijn. Daar krijgen Belgische handelaars soms meer geld voor een diesel dan in België, én is de vraag er groot. Zo bleek de marktwaarde van een drie jaar oude VW Golf 1.6 TDI met 125.000 kilometers op de teller onlangs nog 28% hoger te liggen in Portugal dan in België.

Unieke samenwerking

Omdat het aanbod van Belgische tweedehandsdiesels voor de buitenlandse markt de voorbije weken sterk is toegenomen, is CarsOnTheWeb een samenwerking met Gocar Data aangegaan.

“Het is geen eenvoudige klus om de juiste wagens op het juiste moment op de juiste markt aan te bieden. Dankzij de expertise van Gocar DATA - dat de marktsituatie in heel Europa voortdurend analyseert - krijgen potentiële buitenlandse kopers voortaan van elk voertuig de lokale marktprijs te zien. Wanneer ze deze prijs met onze prijsbarometer vergelijken, ontdekken ze mogelijk koopjes die ze anders nooit hadden opgemerkt.”

Gino Vleminckx, Chief Commercial Officer CarsOnTheWeb

Momenteel krijgen al Spaanse en Portugese kopers op het platform van CarsOnTheWeb te zien aan welke prijs ze een 'Belgische' wagen die wordt aangeboden kunnen verkopen in hun eigen land. Met andere woorden: ze krijgen meteen te zien hoeveel marge ze kunnen nemen. Dit verhoogt de kans op meerdere biedingen en dus een hogere prijs voor de Belgische verkoper. Gocar DATA beschikt uiteindelijk over prijsgegevens van nog meer dan 20 andere landen en zal ook deze gegevens in fases lanceren op het platform van CarsOnTheWeb.

“Vanaf 1 februari krijgen ook Nederlandse, Franse, Italiaanse en Luxemburgse kopers te zien aan welke prijs ze een aangeboden wagen uit België op hun eigen markt kunnen verkopen. Tegen eind 2019 wordt die zogeheten consumentenmarktprijs in nog minstens 15 andere landen uitgerold. We zijn ervan overtuigd dat onze samenwerking de Belgische handelaars zal helpen om hun wagens op de juiste plaats aan de juiste prijs te verkopen in slechts enkele dagen tijd.”

Derek d’Ursel, oprichter Gocar DATA

 

Gocar DATA is het marktstudie- en observatiecentrum van Gocar Autovlan. Het platform volgt de klok rond bijna 14 miljoen zoekertjes in meer dan 25 landen, zowel in Europa als in grote markten zoals de Verenigde Staten, Canada of Brazilië. Op basis van deze marktgegevens biedt Gocar DATA alle automobielprofessionals een reeks oplossingen aan waarmee ze hun activiteiten beter kunnen sturen en hun efficiëntie kunnen optimaliseren. Door deze gegevens elk uur te updaten maakt Gocar DATA het mogelijk om ten allen tijde het meest betrouwbare en meest complete beeld weer te geven van de situatie op de automarkt.

CarsOnTheWeb, met hoofdkantoor in België, startte in 2004 en groeide uit tot een belangrijk Europees autoveilingbedrijf met 6 vestigingen en meer dan 170 werknemers dat intussen méér dan 66.000 tweedehandsauto’s per jaar verkoopt. Het bedrijf verkoopt eindecontract leasewagens, bedrijfsvoertuigen en stockwagens van leasemaatschappijen, autohandelaren, vlooteigenaren en autoverhuurbedrijven aan professionele autodealers in meer dan 50 landen in Europa, voornamelijk in Zuid-, Midden- en Oost-Europa. De selectie van gebruikte voertuigen omvat personenauto’s, bestelwagens en lichte vrachtwagens, beschadigde auto’s en wrakken van alle merken en modellen.

 

Marc Gros

Analist, Gocar DATA

Gino Vleminckx

Chief Commercial Officer, CarsOnTheWeb

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be