Oost-Vlaams bedrijf Durabrik uitgeroepen tot een van de beste werkgevers van België

Duurzame projectontwikkelaar voor derde keer bekroond met ‘Great Place To Work’ certificaat

Het Oost-Vlaamse bouwbedrijf Durabrik mag zich een jaar lang één van de beste werkgevers van ons land noemen. De organisatie is - voor de derde keer - uitgeroepen tot ‘Great Place To Work’, een titel die jaarlijks wordt uitgereikt door de gerenommeerde Vlerick Business School. Zij peilden via een bevraging naar de tevredenheid van zo’n 200 medewerkers. Durabrik heeft met een globale “Trust Index” score van 86 procent meteen haar hoogste score ooit behaald. In de enquête worden medewerkers bevraagd over hoe ze kijken naar het management, de trots die ze voelen over het bedrijf en het team en het kameraadschap dat ze ervaren op de werkvloer. Durabrik scoort op al die dimensies zeer hoog.

Dat Durabrik zich een ‘Great Place To Work’ mag noemen, hoeft niet te verbazen. Tijdens de pandemie nam het bedrijf namelijk extra initiatieven om de samenhorigheid te vrijwaren, het welzijn van de medewerkers zo goed mogelijk te bewaken én het gebrek aan normaal contact met de collega’s op te vangen. Zo waren er verschillende keren per maand online meetings met alle medewerkers, werden online workshops en trainingen georganiseerd rond gezond thuiswerken, waren er online sessies rond het ‘nieuwe werken’ en deed het bedrijf verschillende enquêtes om te luisteren hoe alle medewerkers zich voelden in deze bizarre tijden.  

Daarnaast werd ook ingezet op buitenactiviteiten met de collega’s, zoals picknicks met nieuwkomers en wandelgesprekken. De korte terugkeer op de werkvloer tussen de coronagolven werd aangegrepen om voor alle medewerkers activiteiten te voorzien zoals gezonde lunches, de komst van een ontbijtkar na het bouwverlof, stoel- en handmassages, een personeelsfeest, twee weken kinderopvang tijdens de zomervakantie, etc. Dit alles om de verbondenheid te garanderen.

Het bedrijf ging het afgelopen jaar ook door een grote groeifase met de opstart van nieuwe activiteiten onder de koepel Camino. Gezien dit ongewone jaar is het bedrijf dus extra trots op de verdienste.

“Het feit dat we met Durabrik en elf andere bedrijven één geheel vormen onder de familiale holding Camino, zorgt voor heel wat nieuwe mogelijkheden. Dat zijn niet alleen groeikansen voor het bedrijf, maar ook voor de medewerkers. Zo zijn er plots heel wat nieuwe carrièrekansen binnen het bedrijf en kunnen onze medewerkers hun know-how inzetten binnen de nieuwe entiteiten. Hierdoor kunnen we onze medewerkers blijven motiveren om voor de groep te werken en jobs aanbieden die aansluiten bij hun persoonlijke ambities en situatie.”

Bie De Backer, Directeur HR Durabrik

War for talent

De HR-manager kaart ook de enorme ‘war for talent’ aan die vandaag in de sector en op de huidige arbeidsmarkt in het algemeen woedt. Zo zijn binnen Camino 8 van de 12 bedrijven op zoek naar projectleiders en bouwtechnische profielen.

“We merken een moeizamere instroom van nieuwe medewerkers ten opzichte van vroeger. Dit is te wijten aan verschillende zaken. Enerzijds zit je met een vergrijzing, anderzijds zijn er ook maar een beperkt aantal jongeren die voor bepaalde opleidingen kiezen. Tot slot zijn er ook buitenlandse werkkrachten die vroeger hier kwamen werken, maar nu een job vinden in eigen land.”

Bie De Backer, Directeur HR Durabrik

Hoewel het niet altijd evident is om de nodige medewerkers te vinden, heeft Camino, het moederbedrijf waar Durabrik onder valt, liefst 54 medewerkers aangeworven in het afgelopen jaar. Het Oost-Vlaamse bedrijf zet naast het aanwerven van nieuw talent heel hard in op het aan boord houden van haar eigen mensen. De verloopcijfers liggen namelijk lager dan 4 procent. Dit is volgens Durabrik het gevolg van de verbondenheid die er heerst binnen het bedrijf.

“We maken er een prioriteit van om onze medewerkers zoveel mogelijk te betrekken in al onze beslissingen en ervoor te zorgen dat zij ook echt gehoord worden. We zijn één grote familie en dat gevoel moet in onze ogen echt overheersen. Het is belangrijk dat alle medewerkers zich goed voelen, dat ze trots zijn om bij ons te werken en dat er een grote vertrouwensband is. En dat op alle niveaus binnen het bedrijf. We weten ook dat dit essentieel is om onze ambities op vlak van klantentevredenheid te bereiken. Medewerkers kunnen pas zorgen voor tevreden klanten als ze zich zelf ook goed voelen.”

Joost Callens, CEO Durabrik

Bie De Backer

Directeur HR, Durabrik

Hannelore Schmid

Bereal

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be