Les Grands Prés wordt grootste winkelcentrum van Benelux

  • Met een totale oppervlakte van ruim 100.000 m2 is Les Grands Prés Shopping de Wallonie in Bergen voortaan het grootste winkelcentrum van de Benelux

  • Woensdag 17 augustus komen er 22 nieuwe winkels bij, waardoor Les Grands Prés in totaal 109 winkels zal tellen.

  • Dit jaar nog worden er 8 miljoen bezoekers verwacht tegenover zo’n 5,5 miljoen vorig jaar.

  • Het hele winkelgebeuren zorgt voor zo’n 1.500 directe jobs.

Met een uitbreiding van de winkeloppervlakte tot iets meer dan 100.000 m2 is Les Grands Prés in Bergen voortaan officieel het grootste winkelcentrum van de Benelux, uitgedrukt in vierkante meters. Sinds begin dit jaar was het al het grootste van Wallonië, maar de uitbreiding van het complex en de komst van een twintigtal extra winkels maakt deze winkelreus nog een flink stuk groter. Vastgoedspeler Group Hugo Ceusters-SCMS, die voortaan zo goed als de volledige site beheert, zal er meer dan ooit inzetten op winkelbeleving. Iets dat zich ook zal vertalen in de bezoekerscijfers: dit jaar alleen al worden er acht miljoen shoppers verwacht.

Begin dit jaar zorgde de komst van Ikea op de site van Les Grands Prés al voor groot nieuws. Het zorgde meteen voor zo’n bijkomende 35.500 m2 en bovendien kwamen er iets eerder ook nog eens 2.000 parkeerplaatsen bij. Morgen wordt daar een verlengstuk aan gebreid met de opening van 22 bijkomende winkels. Zo wordt de uitbreiding van het shoppingcenter en het retailpark officieel geopend, wat voor een surplus van 16.000 m2 zorgt.

“Sinds de start van Les Grands Prés in 2003 is de site qua oppervlakte intussen bijna verdrievoudigd. Anno 2016 biedt het hele complex zo’n 101.000 m2 aan winkelplezier. Daarmee is het qua winkeloppervlakte de grootste speler van de Benelux.”

Axel Ceusters, managing director van vastgoedbeheerder SCMS-Ceusters

Paradepaardjes van dienst bij Les Grands Prés zijn Ikea en Carrefour, die er zijn meest moderne hypermarkt opende en er recent een heel nieuw winkelconcept lanceerde. Nog een opmerkelijk iets: het grootste winkelcentrum van de Benelux biedt vandaag werk aan zo’n 1.200 mensen. Vanaf morgen worden er dat bijna 1.500.

Van minibreak tot men’s corner

Het winkelcentrum is al langer een commercieel succes, en dat ondanks de concurrentie van talrijke kleine retailparken in de regio. In 2015 kreeg het winkelcentrum bijna 5,5 miljoen bezoekers over de vloer. Dit jaar nog worden er in totaliteit acht miljoen shoppers verwacht. Volgens Group Hugo Ceusters-SCMS, die de winkelsite beheert, is het succes te wijten aan een combinatie van factoren zoals een vlotte bereikbaarheid, gratis parking, en een bijzonder gevarieerd en compleet winkelaanbod.

“Vroeger was shoppen iets zeer functioneel, vandaag moet het een beleving zijn. En daar spelen we meer dan ooit op in. Daarom kreeg de hele site ook een opfrisbeurt, zowel wat het interieur als het winkelmeubilair betreft. Daarnaast hebben we ook sterk ingezet op winkelbeleving: er is een superleuke kinderhoek gecreëerd, net zoals we een men’s corner geïnstalleerd hebben. Er zijn ook zithoekjes voor minibreaks, de terrassen van de restaurants werden opgefrist, enz.”

Pierre-Henri Vanbesien, algemeen manager Les Grands Prés

Noot: hieronder vind je enkele foto's van het vernieuwde winkelcomplex. 

Pierre-Henri Vanbesien

Algemeen directeur Les Grands Prés

Axel Ceusters

Managing director SCMS-Ceusters

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bereal

Bereal is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group en heeft een specifieke expertise in vastgoedcommunicatie en buurtcommunicatie. Door middel van onze journalistieke aanpak en doorgedreven kennis over de vastgoedmarkt profileert Bereal organisaties als dé expert in hun vakgebied.  

Bereal maakt samen met Bepublic, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be